В продължение на десетилетия лоялността към автомобилните марки беше почти наследствена традиция – семейна вярност към дадена марка, предавана през поколенията. В днешния силно конкурентен и богат на информация автомобилен пазар обаче тази историческа преданост бързо избледнява.
Докато последните проучвания, като например J.D. Power 2025 U.S. Automotive Brand Loyalty Study, все още показват, че утвърдени играчи като Toyota и Honda водят в класациите за лоялност на масовия пазар, общата тенденция сочи към значително намаляване на ангажираността в цялата индустрия, съобщава AutoBlog.
Toyota продължава да е лидер сред масовите марки, с процент на лоялност от около 62%, което е малко по-малко от предходната година. Honda следва плътно зад нея. Проучването обаче разкрива, че като цяло лоялността към марките като цяло е спаднала под 50%, което означава, че по-малко от половината купувачи избират същата марка, когато продават настоящите си автомобили.
Ключовият двигател зад тази промяна е преминаването на съвременния купувач от емоционална лоялност към марката към пресметнато търсене на стойност и полезност. С покачването на средните цени на новите автомобили и навлизането на множество иновативни модели на пазара, особено в популярните сегменти на компактните SUV и електрическите превозни средства, потребителите дават приоритет на това, което е най-добро за тях в момента.
Фактори като агресивни стимули, по-ниски разходи за поддръжка, по-добри технологии в автомобила и възприемана дългосрочна надеждност надделяват над историческата семейна връзка с определена марка. Електрическите превозни средства в частност ускоряват промяната: купувач, който изоставя водеща ДВГ марка, има по-малко емоционални връзки, от които да се откаже, особено когато нови марки въвеждат завладяващи технологии или свеж дизайн.
Оцеляването на лоялността към бранда в тази среда изисква постоянни иновации, отлично клиентско изживяване и смислена диференциация. Промяната е огромна възможност за нови и развиващи се играчи. Марките, които може би са се затруднили да пробият на пазара заради дълбоко вкоренената лоялност, сега печелят купувачи с убедителни предложения.
По същество автомобилната индустрия е в нова ера. Емблемата на капака вече не е единственото обещание. Цялостното ценностно предложение е новият крал. За да просперират, утвърдените производители трябва да задълбочат връзката отвъд продукта, докато новите участници имат ясен път към пазарен дял, като предлагат осезаеми, незабавни ползи, които поставят стойността за клиента, а не традицията, на първо място.